Monday 5 March 2012

Thailanda 2012

2011 a fost un an nebun...Sri Lanka si Thailanda in ianuarie-februarie, o tura de o saptamana in Suedia urmata de un circuit de 8 zile in nordul Italiei, Elvetia, Germania si Austria, pentru ca in octombrie sa fie China. Si cum calatorului ii sade cel mai bine pe drum, sfarsitul de an m-a prins fix in avionul spre Bangkok. De aceasta data am planificat o tura in insulele din sudul Thailandei, respectiv in Indochina (Lao, Vietnam si Cambodia).

Prima parte a povestii este dedicata Thailandei.
Am optat pentru Marea Andaman pentru ca acolo sunt concentrate toate insulele faimoase vazute prin filme (The Beach, Golden Eye) si pentru ca mi-a fost recomandata si Koh Lipe, cea mai indepartata insula din sud. Nu am avut facute din tara decat 3 booking-uri de hotel, pe cate o noapte, cand stiam ca ajung mai pe seara intr-o locatie (Phuket, Ao Nang), sau intr-o insula cu optiuni reduse de cazare (Koh Yao Yai). In rest program flexibil, pe principiul imi place raman, nu imi place, plec mai departe...
Am zburat din Bucuresti in Bangkok cu Turkish Airlines. Din pacate va recomand sa evitati aceasta companie (este o poveste lunga si o sa revin). Intrucat s-a nimerit sa ajung in Thailanda in peak season, 24 decembrie - 7 ianuarie, am optat sa imi fac din timp un booking de avion pe ruta Bangkok - Phuket. Biletul a costat vreo 90 euro si mi-a permis sa plec a doua zi din capitala Thailandei. Aici am stat doar o noapte pentru refacere si un scurt shopping de pe Khaosan Road : ceva haine de vara (am plecat cu foarte putine lucruri, hainele in Thai sunt foarte ieftine), repelent anti-tantari si evident bere...Chang


Zborul, cu destule zdruncinaturi, a durat sub doua ore. In Phuket, o insula mare cu peste 10 plaje, vanata de turistii rusi, germani si scandinavi, am optat sa fac un booking pentru o noapte in Khamala. Atentie, din aeroport cautati statia de taxi-uri. Particularii ofereau curse pana in Khamala cu 1,100 bahti fata de 500 cat am platit de la statia oficiala de taxi. Plaja in Khamala este draguta dar plina de sezlonguri. Statiunea aducea cu 2 mai, linistita, multe pensiuni noi. Am platit 50 euro pe noapte la Khamala Ice Beach Hotel (camere mari, moderne, chiar misto). Daca luam direct era mai ieftin cu 500 de bahti (vreo 12 euro) 


Apusul era foarte frumos, iar cu batranul Chang alaturi si mai frumos...

Am stat doar o zi si o noapte in Phuket, stilul de statiuni comerciale si super-aglomerate cu rusi nu sunt pe gustul meu. Din Khamala am luat printr-un mic operator de turism biletele de ferry pana in Ao Nang cu taxi inclus. Totul cu 700 bahti. Atentie, Phuket este mare, iar taxi-urile costa destul de mult cam in orice directie. Am plecat cu un vaporas care ne-a dus in vreo 3 ore in Ao Nang Beach, provincia Krabi. Drumul a fost frumos, un prim contact cu ceea ce inseamna multitudinea de insulite spectaculoase din marea Andaman. Ao Nang este un oras/statiune ce se intinde de-a lungul unei plaje lungi, cred ca are vreo 10 km. De la pierr la hotel transportul este gratuit in niste van-uri cu remorca. Cazarile sunt pentru toate buzunarele, restaurantele la fel. Am stat in prima noapte in Queens Bay Resort, un hotel de 5 stele, camere huge, elegant, dar cam obosit de vreme. La 60-70 euro exista optiuni mult mai bune, dar atentie, e un gamble sa nu faci booking macar pentru prima noapte. A doua zi m-am mutat intr-un hotel alaturat la 20 euro/noapte, conditii foarte decente. Plaja in Ao Nang nu mi-a placut. Foarte ingusta, aproape de sosea si bineinteles sufocata de turisti si localnici. Ne-am reintalnit cu niste prieteni din Romania care ne-au recomandat la randul lor Koh Lipe. Am stat doar doua nopti in Ao Nang, scopul fiind sa vizitam celebra plaja de la Railay. Un golf frumos, o plaja cu nisip dragut, atmosfera boema, dar foarte, foarte multi turisti. 


Seara plaja se golea, hoardele de turisti se intorceau cu barcile lungi cu motor in Ao Nang (100 baht cursa)
Oarecum dezamagit de Ao Nang m-am indreptat spre Koh Lipe. Un drum de 4 ore cu un microbuz pana in Pakbara urmat de doua ore cu un speed boat pana la insula. Pe drum vezi cateva insule, adevarate bijuterii , pe langa Ko Tarutao. In Koh Lipe nu exista un port sau un debarcader in adevaratul sens al cuvantului. 


Din speedboat debarci pe un mic debarcader ce pluteste la vreo jumatate de kilometru de plaja, de unde te cocoti cu tot cu bagaje in lungile barci cu motor manevrate cu maiestrie de localnici, urmasii celebrilor tigani ai marii.. 

Koh Lipe este superba. Prototipul insulei din paradis cu nisipul fin si alb ca faina si marea de un turcoaz transparent de-a dreptul incredibil...


Dar cum nicio poveste frumoasa nu are in fapt un happy ending in ceea ce priveste turismul, Koh Lipe incepe sa aiba soarta celorlalte insule thailandeze. Secretul hippiotilor ce se bucurau in liniste de aceasta insula minunata nu a mai putut fi pastrat, iar lacomia a invins. Localnicii au vandut cam tot ce se putea vinde mai pe nimic, iar acum s-au construit (si procesul continua) resorturi langa resorturi, o multime de restaurante, etc...Remember Vama Veche ? Plaja sudica a insulei (Pattaya Beach) este deja sufocata, cea nordica este mai aerisita si linistita. Anyway, nu era in niciun caz asa de rau ca in celelalte insule din Thailanda in care fusesem pana atunci. All in all, a fost super in Koh Lipe. 


Seara pe plaja se iveau restaurante cu mese unde, la lumina lumanarii si la doi pasi de mare, puteai sa savurezi peste si fructe de mare proaspete, facute la gratar. 1 kilogram de Jack Fish facut la gratar costa doar 200 baht (putin peste 20 lei). Cazarea la Mali Resort, intr-un bungalow de piatra aflat la vreo 30 de metri de mare, a costat cam 1,200 baht si a fost ieftina pentru standardele din Lipe. Cele mai ieftine bungalowuri erau pe plaja nordica, 700 baht, iar cele mai scumpe, intr-adevar superbe, costau cam 80 euro/noapte.

Dupa vreo 5 nopti in Koh Lipe ne-am urnit cu greu si cu parere de rau spre urmatoarea destinatie : Koh Phi Phi. Am luat un speed Ferry care a costat mult, 1800 bahti si care ne-a dus la destinatie in vreo 6 ore. Drumul din nou foarte frumos. 

Koh Phi Phi a fost cam de Kha Kha daca ma intrebati. Sufocata de turisti, de hoteluri, discoteci, barci, etc, ceea ce a fost odinioara o bijuterie acum este in fapt o mare discoteca in aer liber.


Sau asta este impresia pe care am avut-o dupa o noapte in care celebrele buckets of joy m-au rapus spre dimineata. In ziua urmatoare am vizitat the Monkey Beach, unde daca iti place sa fi agresat de maimutele infometate o sa te simti in elementul tau. Dar scopul turei de jumatate de zi a fost sa ajungem la celebra The Beach din filmul cu acelasi nume...ah, tura a costat 400 bahti si am stat ingramadit cu alti 20 de turisti intr-o barca. Un private boat costa 1200 bahti si este la dispozitia ta pentru intreaga zi. Daca mai gasesti vreo 4 persoane sa te lipesti go for it ! Dupa cateva ture prin niste lagune dragutele am ajuns la faimoasa the Beach. Nice, dar din nou plin de turisti !!!! Din fericire la plecare ne-am lipit de un private boat si am putut pleca dupa asfintit. Intr-adevar cand zecile de barci dispar, laguna este superba. 


Se poate sta peste noapte, la corturile padurarilor cred, aranjamentele trebuie facute din timp. Daca ai timp si bahti este recomandabil sa ramai o noapte, apusul si rasaritul fac toti banii. The Beach nu a fost insa cel mai frumos loc vazut in Thailanda.

Din Phi Phi am plecat spre Phuket (300 baht cu ferry, 2 ore) si spre ultima destinatie in care speram sa gasim liniste, sa nu vedem turisti si sa ne reincarcam bateriile dupa ceea ce s-a dovedit a fi o tura destul de obositoare prin insule.

Locul se numeste Koh Yao Yai, este o insula in apropiere de Phuket. Surprinzator nu este prea dezvoltata din punct de vedere turistic, sunt cateva plaje si resorturi rasfirate prin colturile insulei. Localnicii sunt musulmani si poate de aceea turismul nu s-a dezvoltat aici asa mult...nu exista baruri, discoteci si alcool pe insula. La resortul unde am stat, Yao Yai Resort, am platit vreo 45 euro pentru un bungalow de lux cu vedere la mare (la vreo 20 de metri de plaja). TV, aer conditionat, toate conditiile necesare. In total vreo 15-20 de bungalowuri, 30 de turisti, un restaurant si o plaja de vreo 3 kilometri doar pentru noi...Paradis !!!

Activitatea se desfasura in felul urmator. 
De dimineata pana la pranz : hamac


Pranzul il luam in sat la Heimat Gardens, la cateva sute de metri de resort. Era mai ieftin si mai bun decat la Yao Yai Resort.
De dupa-masa pana seara : hamac si admirat superbul asfintit.


Leneveala a fost intrerupta doar de o tura de o zi, organizata prin cei de la resort, in Phang Nga (East). A costat 1200 baht. Cu un jeep ne-am deplasat in partea nordica a insulei unde, de la un mic debarcader (aici sosesc ferry-urile din Phuket si barcile din Yao Noi), am plecat sa vizitam insulele din Phang Nga. Sunt doua tururi, cel din Vest spre celebra insula James Bond si cel din Est spre care am optat noi. Peisajul este divin, sute de insule, in fapt mici munti, se inalta din mare. 


Unele din aceste insulite  ascund lagune superbe


Excursia in Phang Nga s-a incheiat pe o insulita, unde am prins ultima raza de soare, urmariti de o super-furtuna. 


Ca tot povestesc de aceste long tails boats, inevitabil o sa te faci leoarca in aceste barci. Recomandare, mai ales daca aveti camere foto, video, cumparati un sac impermeabil Ocean Pack (sau alt brand), se gaseste pe toate drumurile in Thailanda, mi-a salvat aparatul foto si actele in mai multe randuri. Turul a mai cuprins vizitarea insulei Yao Yai (exotica, se spune ca este singurul loc din Thailanda unde poti sa vezi cum traiesc localnicii cu adevarat) si a unor plantatii de cauciuc. Go for it, merita banii.
Anyway, dupa cateva zile in Koh Yao Yai m-am reintors in Phuket de unde am luat avionul inapoi spre Bangkok.


Referitor la opinia mea din acest post legata de insulele din Thailanda. Sunt un backpacker si un vamaiot din vechea garda (Vama aia cu adevarat veche, in care mergeai doar la cort, stateai in fundul gol si te puneai in cap pe plaja, langa un foc, cu o chitara in mana). Ca atare, ce imi displace mie poate sa placa multora. Insulele si turismul in Thailanda sunt cu mult, mult, peste tot ceea ce stim noi ca inseamna litoral in Romania si cu mult peste toate locatiile din Europa. Nu este de mirare ca milioane de turisti se indreapta anual spre plajele thailandeze. Asa ca daca vreti un hotel de 5 stele, plaja si o apa superba, Thailanda este acel loc. Daca vreti cazari ieftine, spirit boem, plaja si o apa superba, Thailanda poate sa fie din nou acel loc. Cele 3 saptamani petrecute aici m-au costat undeva pe la 1,100 euro (fara viza si bilete de avion). Atentie, deplasarea dintr-o insula in alta si transportul, desi ieftin luat in ansamblu, se aduna si va insuma cateva sute de euro (am estimat ca in taxiuri, feriboturi, barci si tururi s-au dus aproape 200 euro, fara sa mai pun la socoteala si avionul pana in Phuket). Altfel insa, nu am stat in cazari sub 3 stele, hell, am stat si la 5 stele. Daca am compara cu Romania, Thailanda este mai ieftina si cu multe, multe, multe, multe, multe, multe clase peste. Am zis de foarte multe ori cu multe clase peste ?


A urmat o luna in Indochina, in Lao, Vietnam si Cambodia...In curand si restul povestii pe blog, laolalta cu mai multe fotografii.


No comments: