Tuesday 6 March 2012

Indochina (I) : Lao

Din Bangkok m-am decis impreuna cu tovarasul meu de calatorie sa mergem in Lao. Cea mai accesibila cale este prin Vientiane, catre care am luat trenul de noapte (900 baht printr-o mica agentie din Bangkok, a inclus si bilet de tren la granita, respectiv pick-up catre oras). Calatoria a durat cam 10 ore, in conditii rezonabile totusi. In Vientiane nu sunt prea multe de vazut sau de facut. Desi este capitala tarii, orasul este mic si in afara de o promenada pe malul Mekongului, sau de o cafea si un croisant in cartierul turistic, nu prea ai ce face. Vientiane nu necesita mai mult de o zi pentru vizitat. Noi am stat insa vreo 3 zile, fortati de imprejurari. A trebuit sa obtinem viza de Vietnam (vreo 45 de euro). Incepea Anul Dragonului si 'Nam-ul urma sa fie paralizat pentru o saptamana. Nu am pierdut timpul si ne-am bucurat de ceea ce are Lao mai de pret. Si inca la un pret foarte mic...


Ca mai toti turistii, am baut whiskey local, la mai putin de un euro sticla, sau berile locale, LaoBeer, la jumatate de dolar. Cazari pentru toate buzunarele, ce mi-a placut insa in Vientiane, erau boutique hotelurile la 20-30 euro, foarte elegante. Se simte puternic influenta coloniala franceza. Ca atare, de plictiseala am decis sa calatoresc cu stil...mi-am cumparat niste camasi Dolce Gabana si Ralph Lauren, the ORIGINAL fakes. 


Din Vientiane am luat un autobuz local catre Vang Vieng. Drumul, vreo 4-5 ore, s-a desfasurat in tempo-ul tipic laosian : 30 km/ora. Dintr-o groapa in alta pe ceea ce se presupune ca este principalul drum national. Lentoarea nu s-a datorat doar din cauza drumurilor proaste ci si felului de a fi a localnicilor. Lao este by far cea mai laid-back tara in care am fost vreodata. Oamenii sunt relaxati si s-o spunem pe aia dreapta, de o lene ce ar trezi o invidie groaznica in tari precum Grecia sau Romania. 
Vang Vieng este o mica statiune la poalele unor munti superbi pe langa care trece raul Nam Song. 


Nu este insa locul tocmai linistit la care va ganditi. Vang Vieng are pe buna dreptate reputatia uneia dintre cele mai fierbinti locatii de party din Asia, un paradis pentru cheflii din toata lumea. Raportandu-ne la numarul de victime, cam 1-2 morti pe luna, depaseste ca intensitate nu mai putin celebrele Full Moon Party din Thailanda sau festurile de trance din Goa. The name of the game is Tubing in Vang Vieng. Pe scurt te urci pe un cauciuc mare de camion si te plimbi pe rau, din bar in bar...


Sunt vreo 5-6 baruri suspendate pe marginea raului in care ai whiskey gratis, sau aproape gratis si multa muzica trance, etc. Vang Vieng este de fapt o colonie australiana, 80% din turisti venind de acolo. Iar australienii, well ...they do party hard.


Cazarea este ieftina, mancarea la fel, inclusiv varianta laosiana a shaormei cu de toate.. Am stat la Bananas Bungalows, cu vreo 8 euro pe noapte.


Peisajele sunt superbe in Vang Vieng. Se poate face mult trekking, am optat pentru vizitarea pesterii Lucy, aflata la mai putin de o ora de mers lejer din Vang Vieng. Peisajul este superb, la fel si pestera (atentie insa ai nevoie de incaltari solide)



In Vang Vieng, facand trekking mai ai un feeling ca esti in Asia, altminteri in Vientiane si mai ales in Luang Prabang, totul este turistic si comercial. Cand turistii ii depasesc ca numar pe localnici, nu e de bine...



Ne-a luat 5 zile sa ne desprindem de Vang Vieng. Peisajele si galetusele cu whiskey ne-au tintuit intr-un loc in care probabil nu merita sa stam mai mult de 3-4 zile...

Din Vang Vieng am continuat pe traseul turistic consacrat, cu autobuzul catre Luang Prabang, fosta capitala laosiana. Drumul este superb, peisajele minunate, dar cele 6 ore pe serpentine infioratoare, intr-un autobuz ce trebuia dus la fiare vechi acum multi ani, fac ca experienta sa nu se ridice tocmai la nivelul peisajelor.

Luang Prabang este un fel de Sinaia, mai misto si foarte frantuzita. Pe langa muntii intre care se afla, orasul este situat pe malul Mekongului si taiat de un rau ce se varsa in marele fluviu.


Peisajul este frumos, orasul cochet si ingrijit. Din nou gasesti multe boutique hoteluri, dar atentie mare, este mai mereu fully booked, iar preturile sunt chiar usturatoare, intre 50-100 euro/noapte. Am ajuns seara tarziu si printr-un noroc chior am gasit camera la vreo 12 euro/noapte, conditii excelente. Trebuie rabdare daca vreti sa va cazati langa Mekong, sa explorati stradutele laturalnice.

Ca tot vorbeam de Mekong, sunt foarte multe restaurante si terase cochete si ... evident Beerlao


Apropos de restaurante si cluburi, recomand Utopia daca vreti sa savurati o bere intr-o gradina superba, admirand peisajul de mai jos...


Luang Prabang se viziteaza usor, o zi este suficienta. Amatorii de temple si procesiuni budiste vor fi in extaz, iar cei de shopping au la dispozitie piata de noapte. Se pot face numeroase excursii in zona, cu elefantii, pe  biciclete, barci, sau propriile picioare. Am stat 4 nopti aici, granita cu Vietnam era inchisa, iar lenea laosiana ce ne-a cuprins de-abia ce ne-a permis sa facem o tura de o zi in jurul orasului.

Am luat la pachet cu biletul de autobuz spre Hanoi si o excursie de o zi pe Mekong, cu barca, la pestera Pak Ou, respectiv o tura la cascada KuangSi.

Tura pe Mekong este spectaculoasa (3 ore dus, 3 intors). Peisaje sunt frumoase si in plus poti sa iti faci o idee cum traiesc laosienii. De la calugarii budisti ce se plimba pe malul raului, pana la pescarii sau taranii ce cultiva orez...totul depinde de Mekong


Pestera Pak Ou adaposteste cu greu cateva mii de statuete cu Budha si cateva sute de turisti ce se calca in picioare..


Dar excursia merita, peisajul este frumos


Iar pe drum poti sa degusti un rice wine luat dintr-un sat specializat in productia de vin si whiskey local (foarte turistic insa)


Cascada KuangSi este spectaculoasa. Asta daca ai norocul sa te strecori printre sutele de turisti chinezi, sau australienii care se balacaresc pe jumatate beti in apa de un turcoaz fabulos...


Cam asta am reusit sa vad in Lao, in general chestiile turistice, motiv pentru care nu am fost asa de incantat. Laosienii sunt pe chill maxim, ceea ce inseamna no harassment si liniste si asta mi-a placut mult...


Prin sforaituri te abordeaza in Lao conducatorii de tuk-tuk, ... altiminteri atat de agresivi in restul Asiei

Luang Prabang este foarte curat si cochet, cafeaua laosiana este fabuloasa, alcoolul ieftin, Vang Vieng = Ibiza+Vama Veche x 1,000 => destroy si cu toate astea Lao a obtinut ratingul cel mai mic din cele 4 tari vizitate in tura asta. Probabil pentru ca nu are iesire la mare, iar destinatiile turistice sunt cu adevarat turistice. Cat despre peisaje si triburi locale, daca ai fost in Nepal spre comparatie, Lao nu se ridica la nivelul asteptarilor.

Din Luang Prabang am luat autobuzul groazei catre Hanoi, Vietnam, 28 de ore cosmar...dar despre asta in postul urmator

No comments: