Thursday 3 February 2011

Sri Lanka partea II-a : Plajele din Sud-vest

Day 7-14
Din Nurwara Ellyia am coborat vertiginos aproape 2,500 de metri in mai putin de o ora, avand ca obiectiv Tangalla, una din plajele mai putin turistice datorita distantei mai mari fata de Colombo. Drumul, la fel de spectaculos pe serpetine, ne-a purtat pe langa un impresionant teren de golf, pentru ca apoi, lasand muntii in urma, sa revenim la acelasi peisaj luxuriant. Ne-am incalzit la propriu si la figurat si in mai putin de 5 ore am ajuns in Tangalle (un orasel destul de mare), din care un drum aflat in centrul orasului te duce catre o alta lume, rupta parca din filme, o plaja lunga, ascunsa in spatele unui sir de cocotieri. 

(Tangalla, o plaja de vis)

Cazari pentru toate gusturile si bugetele. De la cateva hoteluri cu vedere la mare ce ofereau camere la 20-30 usd, pana la mici pensiuni cochete, sau chiar cabane de lemn ce costau sub 7 usd noaptea. Majoritatea reconstruite pentru ca tsunami-ul a maturat tot in Tangalla. Putinii supravietuitori povesteau cum marea s-a retras mai bine de un kilometru pentru ca apoi un prim val inalt de jumatate de metru sa mature uscatul, urmat de un al doilea imens (toti spuneau ca avea inaltimea unui cocotier 4-5 metri!!). Anyway, am optat pentru Copennrath (dupa numele unei femei din Germania ce a ajutat la reconstructia stabilimentului), o pensiune de lux, de departe cea mai buna varianta de cazare din Tangalla. Am platit doar 30 usd/noaptea pentru conditii excelente (negociat de la 50 usd). Apartament spatios, cu un fel de jacuzzi, pat king size, terasa, sezlonguri, tot tacamul. Nu ne-am pus problema ca nu o sa fie apa calda, dar desi stabilimentul avea o ditamai centrala de incalzire, aceasta nu functiona (de altfel Copennrath era, ironic, singura pensiune cu apa calda). asa ca am facut dusuri cu o apa calaie, incalzita de mama natura. Am ramas aici timp de 3 zile, indragostiti de plaja si de linistea ce domnea peste noi (cele aproximativ 15-20 de pensiuni/hoteluri se intind punctate de-a lungul plajei ce are cred peste 2 km), de apa de un albastru incredibil si, in cazul meu, de toata fauna din zona (de la iguane, la o multime de pasari).


(Sri Lanka, paradis pentru birdwatching)

Dar cum fiindca dezastrele nu m-au ocolit, nu m-au luat apele in timpul inundatiilor si am avut parte de un tsunami, venit de niciunde, stand linistit pe plaja. Valurile destul de puternice din Tangalla au prostul obicei sa vina unu in trei (3 valuri consecutive) asa ca la un anumit moment dat am fost maturati pe plaja, pasaport, bani, i-pod, totul luat de ape, doar camera foto am reusit s-o salvez in timp util. Asa ca factor de stress maxim, pasaportul era cam bulit si nu stiam daca o sa am probleme la intrarea in Thailanda.
Mancarea in Tangalla este destul de scumpa, putine restaurante si optiuni (cam 10 usd pentru a satura un mancau ca mine, totul asortat cu o bere Lion), iar ca distractie este o singura terasa unde se baga din greu Bob Marley si in ciuda pedepsei cu moartea, gazdele sunt mai mereu stoned. Am luat mereu fructe din piata din Tangalla (o nuca de cocos costa sub 1 ron), mult ananas din care faceam cocktailuri bestiale cu Arak. Gazdele ne-au oferit mereu peste proaspat la cina, caracatita sau crabi (aprox 10 usd bucata).
Anyway, pentru un sejur linistit, o plaja superba, recomand Tangalla din inima. Este locul unde nu te bate nimeni la cap (nu cred ca erau mai mult de 100 turisti cu totul, asa ca ai o plaja intreaga la dispozitia ta), cam cum era Vama acum multi, multi ani
Din Tangalla am plecat spre Unawatuna, una din statiunile celebre de pe coasta sud-vestica. Pe drum am privit incantati la plajele pustii, la unele pensiuni de lux ce rasareau din kilometru in kilometru. Am vazut Mirissa de la distanta, o plaja relativ mica in care insa se pravaleste un munte acoperit de jungla. Am aflat de la Adam si Chaz, ce au venit si ei ulterior in Unawatuna, ca Mirissa este mai scumpa decat Tangalla, mai turistica, dar oricum o destinatie interesanta. Pe drum am facut un stop pentru a face o fotografie cliseu, emblematica pentru ceea ce inseamna Sri Lanka. Pescarii "zburatori".


(cliseu fotografic pentru Sri Lanka)

Daca Negombo este 2 Mai, Tangalla e fosta Vama, ei bine Unawatuna este actuala Vama Veche. Cand am facut research-ul pentru plecarea in Sri Lanka, Unawatuna parea o mini-statiune linistita, cateva pensiuni si restaurante.ascunse in jungla ce sufoca o o fasie de plaja imprejmuita de un golf,  pe o distanta de nu mai mult de 1 kilometru. Ei bine, surpriza, sunt foarte multe pensiuni si restaurante, din nou pentru toate buzunarele, cu vedere la mare sau ascunse in jungla.
Am stat in prima faza la Rock House, in jungla, dar oarecum aproape de plaja, cu 15 usd pe noapte. Camerele nu aratau rau, apa calda, liniste si multa fauna. Daca la primul sarpe pe care l-am vazut pe o alee, sper fugarit de iguana ce se pravalea de pe un deal, nu am avut multe de comentat, ei bine scorpionul negru ce insista sa intre in camera a umplut paharul. In dreptul tavanului exita un ornament de aerisire ce nu era inchis cu geam astfel ca aparatul de tantari si plasa ce acoperea patul nu au facut fata.  Nu sunt probleme asa mari cu malaria in Sri Lanka (desi in nord-est incidenta cazurilor este de 4-5 la 1,000) dar muscaturile m-au turbat. Ne-am mutat mai aproape de plaja, am stat intr-o camera foarte frumoasa cu 25 usd.
Unawatuna ofera pe langa multiplele optiuni de cazare, numeroase restaurante, 1-2 discoteci pe plaja ce nu ne-au trezis interesul, prea mult house fumat si foarte multe magazine de suveniruri si argint (vreo 28 de vanzatori de argint, toti au aceleasi texte, cu toti trebuie sa negociezi ca sa obtii un pret aproape la jumatate fata de cel cerut initial). In multe locuri in aceste magazine, sau in restaurante, erau anunturi scrise in ruseste, de altfel in statiune erau foarte multi est-europeni. Lumea pestrita, de la surferi (plaja buna pentru incepatori), batranei din Vest veniti la odihna (sau la golf, cum facea un cuplu simpatic de britanici de vreo 10 ani buni), mafioti rusi veniti la relaxare sau bisnita cu argint, pana la backpackersi ca noi.

 
(Apusul este superb in Unawatuna)

Exista cateva terase pe plaja unde te poti relaxa in chill maxim cu beri, Lion la 2,5 usd si cocktailuri intre 6-12 usd, totul pe Bob Marley (what else can you ask). Toti chelnerii se ocupa pe langa servit bere (in cupe de ceai pe timpul sarbatorilor, am prins un full moon) cu trafic de iarba (unde e pedeapsa aia cu moartea?). Overall Unawatuna is nice dar prefer de 10 ori Tangalle pentru plaja mai mare si mai linistita. Din Unawatuna am profitat intr-una din zile pentru a da o fuga in Galle (la mai putin de 20 de minute cu un tuk-tuk, pret 3 usd), un fort-oras pe malul marii, intemeiat in prealabil de portughezii pentru ca apoi olandezii sa isi lase amprenta. Orasul este cu totul din alt film, ai impresia ca te afli intr-un fel de Sighisoara olandeza. Maretul fort cu ziduri imense (ce au salvat orasul la tsunami) adaposteste o multime de pensiuni, cafenele, magazine de bijutieri, etc. Curat Europa. 

(Tuk-Tuk, clasa tupeu, un fel de vehicol ce depaseste orice in orase, acum la chill in fata bisericii din Galle)
(Masivul fort din Galle ce protejeaza orasul...chiar si de tsunami)

Cu siguranta merita vizitat o zi, as recomanda chiar o noapte petrecuta in Galle in masura in care vrei sa te simti ca in Europa...

In ultima zi am negociat cu Chamara sa vina sa ne ia cu duba din Unawatuna si sa ne duca in Colombo, unde sa stea toata ziua la dispozitia noastra, pentru ca apoi sa ne duca la aeroport. A fost simplu  si funny dialogul pe sms: Chamara, we want this and that, how much will it cost ? Answer : Ok. Intr-un final am aflat ca este vorba despre vreo 70 usd, ceea ce a fost ok.
Pe drumul spre Colombo (cam 2.30 h din Unawatuna) ne-am oprit putin in Hikkaduwa, cea mai importanta statiune din Sri Lanka (un fel de Mamaia) unde in afara de hotelurile de lux, plaja nu ne-a impresionat prea tare.

(statuie impresionanta a lui Budha, la cativa kilometri de Hikkaduwa)

Colombo este considerata o capitala urata si poluata. Sincer, fata de New Delhi mi s-a parut un paradis, chiar si fata de Bucuresti sau alte capitale mi s-a parut cu mult mai interesant ca oras. Nu ai multe chestii deosebite de vizitat, dar ai o atmosfera de Constanta fara blocuri comuniste, cu un touch colonial, respectiv indian. O cafea la asfintit la Galle Face Hotel este un must. Altfel un loc bun de shopping, se gasesc multe fake-uri de super-calitate care la noi in magazin costa 2-300 ron si pe care acolo poti sa le iei la un sfert de pret. Am avut si problema cu pasaportul pe care am incercat sa  o rezolv. Ambasada Romaniei din Sri Lanka este o chestie la misto, exista un sediu, pentru care presupun ca platim o super-chirie (e in zona "Primaverii" din Colombo), nu raspunde nimeni la telefon, interfon, pietre in geam sau neaose injuraturi romanesti in strada. In mod cert, as vrea sa fiu ambasador sau consul in Sri Lanka, sa o ard pe salariu moka, la seratele celorlalte ambasade, asta cand nu ma prajesc la soare.

Ca si concluzii, Sri Lanka este locul ideal pentru o vacanta de doua saptamani.  Conditii pentru toate buzunarele, de la hoteluri si resorturi de lux pana la cazari decente de 10 usd. Tara este exotica, ofera foarte multe, de la situri UNESCO (triunghiul cultural, fostele capitale antice),  trekk-uri pentru cei care vor sa se bucure un sight-seeing fain (munti molcomi, jungla), animale salbatice, plaje  extraordinare, surf, diving si o experienta multiculturala (de la religie, budista, hindu si islam, stravechi asezari pana la urmele pregnante ale coloniasmului portughez/olandez/englez). Pentru backpackersii  grabiti ca mine, care vor sa calatoreasca si vada multe lucruri, chiar si in detrimentul confortului, Sri Lanka este o optiune interesanta, o tara care ofera multe intr-un spatiu  relativ restrans. Pe scurt, daca ai rucsacul in spinare si chef de aventura, Sri Lanka merita pentru doua saptamani. Este mai scumpa decat marele vecin, India, dar iti ofera in acelasi timp o experienta foarte intensa, in condiitii oarecum mai bune (infrastructura, servicii). Daca ai mai mult timp la dispozitie si ai de ales, as alege India, dar daca calatoresti pentru prima oara in aceasta parte a lumii, Sri Lanka, chiar daca o idee mai scumpa, este varianta ideala pentru a-ti face o idee asupra a ceea ce inseamna India (influentele sunt imense), budismul  (oarecum unic comparand cu Tibet, Nepal, Thailanda) si influenta coloniala. In plus, plajele sunt de nota 10 (Tangalle), lumea este prietenoasa, infrastructura si serviciile relativ ok (cu siguranta se vor imbunatati pe zi ce trece). Daca cineva vrea sa mearga poate sa ma contacteze direct pe mail, o sa incerc sa dau cele mai bune sfaturi si recoamndari

Urmeaza si partea a 3-a, Thailanda, un scouting scurt de o saptamana,  pregatind iesirea mai ambitioasa de la sfarsitul anului (thailanda, cambodgia, vietnam, laos). Dar despre asta o sa povestesc saptamana viitoare, luni cel mai probabil.


No comments: